Zawroty głowy

Psychogenne zawroty głowy

Podłoże tych zaburzeń stanowią urazy emocjonalne, stres, depresja, nerwica.

Rozpoznanie tych zawrotów można postawić dopiero po dokładnym zbadaniu, wykonaniu badań.Częsty jest fakt nasilenia się zaburzeń psychogennych worganicznym uszkodzeniu mozgu lub w innej chorobie.Dlatego właśnie w takich przypadkach niezmiernie ważne jest ostrożne postępowanie i postawienie diagnozy "psychogenne zawroty" głowy po dokładnej diagnostyce w tym psychologicznej i psychiatrycznej a często i internistycznej.

Zawroty głowy psychogenne zdarzają się dosyć często , bo aż 20 % pacjentów zzawrotami głowy ma właśnie zawroty psychogenne. Pacjent taki częściej trafia,przychodzi i szuka pomocy u lekarza neurologa, internisty czy rodzinnego niż u psychiatry.

Rozpoznanie psychogennych zawrotów głowy polegało więc będzie na wykonaniuwielu badań. W tym badań podstawowych zwłaszcza h. tarczycy, stwierdzeniezawrotów nieukładowych tj o nieokreślonym charakterze lub ciemnienia przed oczami lub zawrotu wewnątrz głowy, musi istnieć związek czasowy między traumą,określonym silnym przeżyciem a wystąpieniem zawrotu(nieraz występuje on ok półroku do roku po określonym zdarzeniu).

Zawroty głowy psychogenne mogą występować w:

nerwicach:

1. zespole lęku uogólnionego
  2. w zaburzeniach lękowych z napadami paniki
  3. w samej tzw fobii zawrotów

Często określa się te zawroty jako zawroty w zaburzeniach histerycznych, somatyzacyjnych czy lękowych.

Zawroty w nerwicach:

Zespół lęku uogólnionego-to częsta przyczyna zawrotów głowy. W badaniu klinicznym wyróżnia się lęk uogólniony, niepokój, zaburzenia koncentracji, drażliwość, zaburzenia snu, drażliwość, wzmożenie napięcia mięśniowego, objawy wegetatywne. Zespół zaburzeń lękowych z napadami paniki-napady zaburzeń wentylacyjnych, wczasie takiego napadu pacjent ma lęk, zaburzenia oddychania, drętwienie dystalnych części kończyn, zaburzenia połykania, odczucie omdlewania.

Czasami wygląda to dramatycznie i może przestraszyć cały personel medyczny. Czasami jednak objawymają bardzo delikatny a nawet dyskretny przebieg i wtedy bardzo trudno je rozpoznać.W takiej sytuacji należy mieć pacjenta pod kontrolą, zlecić badania psychologiczne.

Fobia zawrotów -niektórzy pacjenci po zawrotach głowy mają lęk przed zawrotami.

Często lęk ten występuje u pacjentów z agorafobią lękiem przed dużymi przestrzeniami.(występuje często jako reakcja lękowa przebywania w dużym pomieszczeniu.

Zawroty głowy w depresji

Jeżeli chcemy rozpoznać zawroty głowy musimy stwierdzić elementy depresji i oczywiscie wykluczyć że zawroty te nie są oddzielną drugą choroba tylko towarzyszą depresji:

W depresji mamy:

• obnizenie nastroju (obnizenie nastroju zdarza się u każdego w normalnym życiu ale trwa krótko natomiast jeśli trwa dłuzej jest elementem depresji)
  • spowolnienie ruchowe i słowne
  • lęk
  • myśli i tendencje samobójcze
  • niewyładowana złość

Inne objawy:

• poczucie winy
  • poczucie niskiej wartości
  • utrata apetytu i wagi
  • zaburzenia snu
  • utrata popędu płciowego
  • niezdolność odczuwania przyjkemności
  • utrata zainteresowań
  • zaburzenia miesiączkowe
  • zaparcia
  • zaburzenia koncentracji

Do oceny depresji służą specjalne skale. Ważne czy częste są myśli samobójcze, ponieważ takiemu pacjentowi trzeba szybko pomóc. Trzeba też uważać z ordynowaniem niektórych leków psychiatrycznych.

Oprócz depresji zwykłej jest też depresja maskowana , chory jest pozornie zadowolony z życia, radosny, wchodzić może w nałóg pracy. Nie budzi zastrzeżeń rodziny i znajomych. Ma następujące objawy:

• zespoły bólowe(często głowa, kark, barki etc.)
  • lęk
  • zawroty głowy
  • zaburzenia motoryki jelit żołądka
  • upośledzenie sprawności intelektualnej
  • uzależnienia

W leczeniu można stosować odpowiednio dobrane leki p-depresyjne oraz techniki relaksacyjne.