Inne

BÓL GARDŁA W NEUROLOGII

Ból gardła to dolegliwość nie tylko wiążąca się z laryngologią. Ponieważ są niektóre procesy, które zachodza w obrebię nerwów unerwiających błonę śluzową gardła, np.: nerw IX (tzw nerw językowo-gardłowy) Główną choroba neurologiczną, która powoduje bóle w zakresie gardła jest tzw.: neuralgia nerwu językowo-gardłowego.

Neuralgia nerwu IX to napadowo odczuwane bóle w obrębie tylnej sciany gardła, migdałków nasady języka a nawet ucha. Bóle te są krótkie sekundowe, takich serii bolu może być jednak wiele w ciagu dnia lub w ciagu tygodni. Bóle mają charakter kłucia napadowego. Palenia. Są bardzo dokuczliwe. Nasilają się po podrażnieniu tzw. punktów spustowych podczas jedzenia, rozmowy itd. Czasem dochodzi do tego iż chory odczuwa lęk przed jedzeniem. Przyczyna takiego bólu właściwie pozostaje nieznana. Czasami może to być proces nowotworowy uciskający na gałązki nerwu IX ale najczęściej przyczyna pozostaje nieznana.

Leczenie neuralgii nerwu IX może być :

• farmakologiczne
  • neurochirurgiczne (w ostateczności-po prostu przecina się gałąź nerwu ) Różnicowanie:
  • taki pacjent warto zeby odwiedził stomatologa, neurologa i laryngologa
  • neuralgię nerwu IX trzeba różnicować z neuralgią nerwu żuchwowego - trzeciej gałęzi nerwu trójdzielnego