Bóle głowy

ZAPALENIE TĘTNICY SKRONIOWEJ

Zespół ten występuje głównie u rasy białej częściej pochodzenia nordyckiego. Przyczyna tej choroby pozostaje niejasna. Prawdopodobnie jest związana z immunologią, powstawaniem kompleksów immunologicznych.Cechami charakterystycznymi w badaniach są:

• podwyższone OB(ale nie musi być)-powyzej 50 b często
  • wzrost poziomu leukocytów
  • komórki olbrzymie w biopsji błony tetnicy skroniowej (nie zawsze są ale są niezbedne do rozpoznania)
  • czasami zmiany zapalne tetnicy widoczne są w MRI wysokorozdzielczym
  • tarcza nerwu wzrokowego w badaniu dna oka może być prawidłowa lub obrzęknieta.

Objawy:

• wiek zachorowania po 50 , 60 roku życia
  • ogólne osłabienie
  • bóle mięśniowe
  • stany podgoraczkowe
  • utrata masy ciała
  • dobra reakcja na sterydy
  • ból głowy w okolicy skroniowej, wtedy tetnica skroniowa jest obrzęknieta , bolesna, miejsce to jest jak powrózek, napiete i czerwone,bardzo wrażliwe na dotyk, ból głowy ma wystepuje razem z oslabieniem widzenia na oko po stronie bolesnej skroni lub zupełnym zaniewidzeniem na oko
  • często porażenie nerwów gałkoruchowych
  • chromanie żuchwy

Choroba ta jest niebezpieczna dla wzroku, nie leczona może spowodować ślepote.

Leczenie sterydami (wczesne) zapobiega temu.

Choroba na ogół trwa przez kilka miesięcy lub do dwóch lat.